Fravær og sygemelding

Fravær registreres i Aula under fanen MU Elev -fravær.

Ifølge Folkeskoleloven registreres 3 slags fravær:

• Fravær på grund af sygdom/ funktionsnedsættelse.
  • Fravær på grund af ekstraordinær frihed
  • Ulovligt fravær - udeblivelse fra undervisningen uden forudgående tilladelse.

Ved ethvert fravær forventes, at der samme dag gives besked til skolen om årsagen til fraværet. Registreringen foregår via modulet "MU Elev-fravær", der kan findes på Aula.

Hvis der ikke er givet besked samme dag, og i særlige tilfælde ind til 3 dage efter fraværet, registreres fraværet som ulovligt.

Registreringen bygger på, at der hver morgen noteres fravær, noteringen sker i en af de 3 ovenstående kategorier. Noteringen kan ændres fra ulovligt fravær, hvis der gives besked inden for 3 dage. Noteringen kan rettes til: for sent, hvis eleven møder op senere på dagen.

Ved ønske om ekstraordinær frihed ind til 2 dage modtager primærlærerne i klassen notifikationen i Aula.

Ved ønske om ekstraordinær frihed over 2 dage går notifikationen videre til kontoret/skoleledelsen, som træffer afgørelse.

Godkendelsen afhænger af en konkret vurdering af, om den ansøgte frihed giver anledning til bekymring for barnets manglende deltagelse i undervisningen.