På Ejby skole brobygger vi med de lokale børnehaver. I september mødes lederne og opstarter årets program for brobygningen, samt evaluerer forårets brobygning. Vi gør os umage for at skabe den mest trygge og rolige overgang fra børnehave til skole. Vi holder informationsmøde før skoleindskrivningen i efteråret, hvor vi inviterer forældrene over på skolen. Her informerer vi om brobygningen, Stjernebørns perioden i foråret, samt indskrivning til skolen.
Når vi rammer 1 marts, kommer børnehaverne på besøg en gang om ugen nogle timer, og her laver vi sammen aktiviteter, så børnene bliver trygge ved rammen, og ved de voksne som skal være med i gruppen med de nye børn, fra 1 april.
Vi laver også overleveringssamtaler imellem børnehave og SFO. Hvis der er særlige ting omkring barnet vi skal være opmærksomme på, kan vi invitere forældre og psykolog med, til en udvidet overlevering. Dette gælder også hvis der i forvejen er en PPR sag.
1 april starter børnene hos os, og bliver en del af Stjernebørnsgruppen, som er de kommende børnehaveklassebørn. I tiden op til sommerferien arbejdes der på højtryk på at få børnene godt ind i gruppen, både deres egen gruppe om formiddagen når de andre børn er i skole, og om eftermiddagen, hvor alle de andre børn kommer fra skole. Vi har faste medarbejdere sammen med børnene om formiddagen, så både børn og forældre har nogle primær voksne at gå til. Vi træner ved små aktiviteter, det at skulle lytte, og holde sig i ro kort tid ad gangen, og finmotorikken trænes. Vi laver også fysiske aktiviteter, hvor grov motorikken kommer i spil.
Når vi nærmer os sommerferien, har vi dannet os et overblik børnene, og i samarbejde med børnehaveklasselederne, fordeler vi børnene i de kommende børnehaveklasser. Skulle det vise sig at der er børn som ikke trives i klassen, kan der ind over efteråret tages stilling til rokader. Dette er noget som pædagoger og børnehaveklasseledere aftaler i fællesskab, og involverer forældrene i.
På Ejby skole er der pædagoger der følger børnene fra Børnehaveklasse til 3 klasse, så vidt det er muligt. På den måde vil der være voksne der på trods af lærerskift i indskolingen, har kendt børnene fra de startede i SFO, og de hjælper med at skabe tryghed i overgangen.