Ressourceteamet

På Ejby Skole bruger vi ressourceteammøder – men hvad er det?

Et ressourceteam består af ledelsen, inklusionsvejlederen, psykologisk-pædagogisk-rådgiver (PPR) og forebyggende rådgiver. Vi mødes hver 14. dag.

Mødernes funktion er at give lærerne/pædagogerne sparring ift. elever. Det kan være elever med:

• Særlige udfordringer fx ordblinde

• Adfærd fx udadreagerende eller indad reagerende

• Kognitive vanskeligheder

• Mobbeproblematikker

• Skilsmisseproblematikker

• Udfordringer i dagligdagen som kræver en særlig indsats.

Ressourceteamet inviterer lærere/pædagogerne ind til sparring, hvis lærerne/ pædagogerne oplever nogle af de ovenstående problematikker i deres hverdag. I så fald vil det kræve samtykke fra forældrene. Man kan også tage en sag på ressourceteammøde uden samtykke – men så vil det være en anonym sag eller noget generelt ift. forskellige tematikker.

Der skrives referat til ressourceteammødet – som lærerne/pædagogerne modtager og kan formidle videre til forældrene.

For at få et barn på et ressourceteammøde kræver det, at der har været arbejdet med barnet inden. Teamet har afprøvet nogle tiltag som ikke har haft den ønskede virkning – og derfor går vi skidtet videre.

Det kan efterfølgende betyde, at der kommer en voksen ned i klassen og observere, eller forældre indkaldes til møde, at der iværksættes handleplaner osv. Dette bliver forældre til det pågældende barn naturligvis også orienteret om.